Jasmund

Rügen is het grootste eiland van Duitsland en met een oppervlakte van 926 km² ongeveer 2/3 van de provincie Utrecht. Te omvangrijk om alles in enkele dagen te kunnen zien. Vanuit onze strategisch gekozen verblijfplaats kunnen we in ieder geval een klein deel gaan ontdekken.
Wij kozen vandaag voor een fietstocht naar Jasmund, het kleinste natuurpark op het grootste eiland van Duitsland. Jasmund is een fantastisch natuurpark om in te wandelen en doorheen te fietsen. Niet voor niets maakt het sinds 2011 onderdeel uit van het UNESCO’s werelderfgoed. Niet vanwege de steile en fraaie krijtrotsen aan de kust, maar vanwege de oude beukenbossen. Oeroude en onaangeraakte beuken zorgen voor een indrukwekkende beleving wanneer je Jasmund doorkruist, te voet of op de fiets.

Hoog en steil

De route naar Jasmund leidde ons langs glooiende akkers met wuivend koren en kleurrijke velden. Enkele keren zijn we gestopt om dit moois proberen te vangen op de gevoelige plaat. De foto’s terugkijkend merk ik dat ik wat mis. Een foto zal nooit levensecht het wuiven van de aren en de geuren van de bloemen kunnen vastleggen. Op dat vlak moeten we het doen met de herinnering.

Na als dit moois reden we Sassnitz binnen. Een klein stadje met een relatief grote haven die in verbinding staat met Trelleborg, Zweden. En een stadje met een heus Schmetterling park! Het park voorbijrijdend moest ik onwillekeurig denken aan een filmpje waarin duidelijk wordt gemaakt wat het verschil is tussen het gevoel en de nuance van de uitspraak van de verschillende woorden respectievelijk in het Frans, Engels en Duits. De vlinder was ook een van de woorden. Een zoete papillon, een geaffecteerde butterfly en de Duitse Schmetterling.
Sassnitz is ook een plaats met verschillende hotels en eetgelegenheden; een toeristische plaats. De witte gebouwen met de lichtblauwe letters op de gevels gaven mij het gevoel aan de zuidwestkust van Engeland te zijn. Of denkend aan sommige films, heeft het iets weg van Maine in de VS.

Na Sassnitz reden via een Radweg, een fietspad durf ik het niet te noemen, door Jasmund. Zoals eerder beschreven een geweldig mooie beleving. De slechte kwaliteit van de weg waarover wij wilden fietsen namen we graag voor lief en dus goed gemutst gingen wij op weg naar Wissower Klinken. Een plaats aan de kust met uitzicht op een stukje van de kust met steile krijtrots kliffen.
Hierna fietsen we verder over niet veel betere paden naar Königsstuhl. Vanaf deze plek schijn je een nog mooier uitzicht te hebben, maar de € 9,50 per persoon vonden wij iets te gortig om binnen de hekken een souvenirshop te mogen bezoeken en met maximaal 30 personen gelijktijdig op een plateau te genieten van het uitzicht. Het uitzicht dat de natuur heeft gerealiseerd laten we aan ons voorbij gaan, doen we het met foto’s op internet en onze herinnering aan een mooie tocht er naar toe.

Mooi vergezicht vanaf de Wissower Klinken

Na de lichte deceptie van de Königsstuhl op weg terug naar huis. Nog een stevig stukje fietsen grotendeels over dezelfde route. Stevige klimmetjes, hoewel niet lang, wel steil, kwamen we daarom twee keer tegen.
Na afloop heb ik toch even de cijfers op een rij gezet. Pak ‘m beet 55 kilometer gefietst en 470 hoogtemeters. De vermoeide benen hadden we er graag voor over; een trip die zeer de moeite waard was!